The Fundamentalists’ and Interpreters’ Methods to Understand the Speech of ibn Arabi

Document Type : Academic research papers

Authors

1 Professor of Islamic Philosophy Philosophy Department Faculty of women – Ain shams university

2 Professor and Head of Islamic Philosophy Department Faculty of women – Ain shams university

Abstract

Abstract
To claim the secularism of sufi divine sciences and their dismissive attitude to the science of the mind does not mean that their knowledge is not based on systematic rules or that they do not have an authority to support the discourse and its legality
Dealing with some of a son's interpretations of the divine discourse, followed by evidence of understanding on the part of the fundamentalists and the interpreters, was evidence of this (evidence of necessity - absolute restraint)
It has become clear that some of these systematic images have become more detailed to an Arab son in understanding the text than in revealing entire knowledge doors; (life of inanimate objects),
Rather, to show the tool for acquiring knowledge in terms of revealing the balances of understanding and its evidence for that. The role of the owner of the curriculum was nothing but to understand the positions of the balances of understanding the discourse from the discourse itself
In other words, the method of understanding discourse was not something exogenous to him, it was understood from him, and from him was the balance of his awareness of existence and self-awareness; the world is the visible book of god.
 
 
 

Keywords

Main Subjects


أولاً: المصادر:
القرآن الکريم
-
مصادر ابن عربي:
- ابن عربي، محيي الدين، (1998)، الجمال والجلال، سلسلة الذخائر القاهرة، مصر، الهيئة العامة لقصور الثقافة.
- ابن عربي، محيي الدين، (1998)، کتاب التراجم، سلسلة الذخائر، القاهرة، مصر، الهيئة العامة لقصور الثقافة.
- ابن عربي، محيي الدين، (1998) کتابالمسائل، سلسلة الذخائر، القاهرة، مصر، الهيئة العامة لقصور الثقافة
- ابن عربي، محيي الدين، (1421 هـ - 2000 م)، تنزلالأملاکمنعالمالأرواحإلىعالمالأفلاک، ط1، بيروت، لبنان، دار الکتب العلمية.
- ابن عربي، محيي الدين، (1424ه -2004م)، الدرة البيضاء، القاهرة، مصر، مکتبة القاهرة.
- ابن عربي، محيي الدين، ( (2007)، مواقع النجوم، تحقيق:سعيد عبد الفتاح، القاهرة، مصر، دار الکتب العلمية.
- ابن عربي، محيي الدين، ( (بدون تاريخ)، عنقاء مغرب في ختم الأولياء وشمس المغرب، تحقيق وتعليق: بهنساوي أحمد السيد الشريف، القاهرة، مصر، المکتبة الأزهرية للتراث.
ثانيًا: المراجع:
- الأنصاري، جمال الدين بن هشام، (بدون تاريخ)، مغني اللبيب، القاهرة، مصر، ، دار إحياء الکتب العربية، فيصل عيسى اليبابي الحلبي، ج1.
- د. البازعي، سعد و د. الرويلي، ميجان، (2002م)، دليل الناقد الأدبي ط3، الدار البيضاء، المغرب، المرکز الثقافي العربي.
- البزار، أبو بکر، (1988)، مسنده المنشور باسم البحر الزخار، تحقيق: محفوظ الرحمن زين الله وصبري عبد الخالق الشافعي، ط1، المدينة المنورة، المملکة العربية السعودية، مکتبة العلوم والحکم.
- البيضاوي، القاضي، (دون تاريخ)، منهاج الوصول إلى علم الأصول، القاهرة، مصر، المکتبة التجارية.
- الترمذي، الحکيم (1981)، علم الأولياء، تقديم ودراسة، سامي نصر لطف، القاهرة، مصر، مکتبة الحرية.
- الترمذي، الحکيم (1419ه-1998م)، الفروق ومنع الترادف، ط1، تحقيق ودراسة د.محمد إبراهيم الجيوشي، القاهرة، مصر، النهار للطبع والتوزيع.
- الترمذي، محمد بن عيسى، (1998)، الجامع الکبير، تحقيق بشار عواد معروف، بيروت، لبنان، دار الغرب الإسلامي.
- التلمساني، عفيف الدين، (1437 – 2015)، شرح نصوص الحکم للشيخ الأکبر ابن عربي، تحقيق أکبر راشدي، ط1، بيروت، لبنان، دار الکتب العلمية.
- ابن تيمية، تقيّ الدين أبو العباس (1419، 1999الجواب الصحيح لمن بدل المسيح، السعودية، دار العاصمة.
- ابن تيمية، تقيّ الدين أبو العباس (دون تاريخ) ، التبيان في نزول القرآن، مجموعة الرسائل الکبرى؛ القاهرة، مصر، مکتبة محمد علي صبيح.
- ابن تيمية، تقيّ الدين أبو العباس (دون تاريخ)، الفرقان بين الحق والباطل، مجموعة الرسائل الکبرى؛ القاهرة، مصر، مکتبة محمد علي صبيح.
- الجرجاني، علي بن محمد الشريف، (1985)، التعريفات، بيروت، لبنان، مکتبة لبنان.
- ابن جزي، أبو القاسم، (1422ه-2002م)، تقريب الوصول إلى علم الأصول، دراسة وتحقيق: دکتور عبد الله محمد الجبورى، ط1، عمان، الأردن، دار النفائس.
- جمعة، على، (1424ه-2002م)، علم أصول الفقه وعلاقته بالفلسفة الإسلامية، ط1، القاهرة، مصر، دار الرسالة.
- الجيلي، عبد الکريم، (1390 هـ - 1970 م)K الإنسان الکامل في معرفة الأواخر والأوائل، ط3، القاهرة، مصر، مصطفى البابى الحلبي.
- ابن حزم، علي بن أحمد، (بدون تاريخ)، المحلى بالآثار، بيروت، لبنان، دار الفکر.
- دکتورة. الحکيم، سعاد، (2005)، تاج العارفين الجنيد البغدادي، ط2، القاهرة، مصر، دار الشروق.
- الدمنهورى؛ (أحمد)، (1367هـ- 1948م)، إيضاح المبهم من معانى السلم فى المنطق، الطبعة الأخيرة، القاهرة، مصر، مصطفى البابى الحلبى.
- الرازي، فخر الدين، (1991)، مفاتيح الغيب، ط1، القاهرة، مصر، دار الغد العربي. 
- ابن رشد، أبو الوليد، (بدون تاريخ)، فصل المقال فيما بين الحکمة والشريعة من الاتصال، دراسة وتحقيق: د. محمد عمارة، ط3، القاهرة، مصر، دار المعارف.
- الزرکلي، خير الدين، (بدون تاريخ)، الأعلام، ط15، دار العلم للملايين، بيروت، لبنان.
- زهير، أبو النور، (2007)، أصولالفقه، القاهرة، مصر، المکتبة الأزهرية للتراث.  
- دکتور. الشافعي، حسن( 1418ه-1998م)، التيارالمشائيفيالفلسفةالإسلامية، القاهرة، مصر، دار الثقافة العربية.
- الشعراني، عبد الوهاب، (بدون تاريخ)، لطائف المنن والأخلاق، بيروت، لبنان، دار الکتب العلمية.
- شودکيفيتش، ميشيل، (200م)، الولاية، ترجمة: د. أحمد الطيب، القاهرة، مصر، المجلس الأعلى للثقافة.
- الصابوني، محمد على، (1981)، مختصر تفسير ابن کثير، ط7، بيروت، لبنان، دار القرآن.
- الصالح، محمد أديب، (1429ه-2008م)، تفسير النصوص في الفقه الإسلامي، بيروت، عمان، المکتب الإسلامي.
- الصفدي، صلاح الدين، (1973)، فوات الوفيات، تحقيق: إحسان عباس، ط1، بيروت، لبنان، دار صادر.
- صلاح الدين، أسماء(2013)، خلقالإنسانعندالإماممحيىالدينبنعربى، ط1، القاهرة، مصر، دار المقطم للنشر والتوزيع.
- الطبري، محمد بن جرير(1431ه-2010م)، جامع البيان عن تأويل آي القرآن، خرج أحاديثه: إسلام منصور عبد الحميد، القاهرة، مصر، دار الحديث.
- العسقلاني، الحافظ بن حجر(1412 ه ـ 1992م)، فتحالباريبشرحصحيحالبخاري، تحقيق: طه عبد الرؤوف سعد، ط1، القاهرة، مصر، دار الغد العربي.
- الغراب، محمود ، (1410ه-1989م)، رحمةمنالرحمنفيتفسيرإشاراتالقرآن، دمشق، سوريا، الناشر : المؤلف.
- الغراب، محمود ، (1428ه-2007م)، الحديثفيشرحالحديث، دمشق، سوريا، الناشر: المؤلف.
- الغراب، محمود ، )1401ه-1981م)، الفقهعندالشيخالأکبر، دمشق، سوريا، الناشر: المؤلف. 
- الغراب، محمود ، - (بدون تاريخ)، الشيخالأکبرمحيالدينبنالعربي؛ ترجمةحياتهمنکلامه، دمشق، سوريا.   
- الغزالي، أبو حامد، (بدون تاريخ)، المستصفىمنعلمالأصول، القاهرة، مصر، دار الفکر العربي.
- الغزالي، أبو حامد، ( 1424ه-2004م)، إحياء علوم الدين، ضبط نصه: محمد محمد تامر، القاهرة، مصر، مؤسسة المختار.
- القاشاني، عبد الرزاق، (2008)، لطائف الإعلام في إشارات أهل الإلهام، تحقيق، سعيد عبد الفتاح، ط3، القاهرة، مصر، الهيئة المصرية العامة للکتاب.
- القشيري، عبد الکريم، (1994)، الرسالة القشيرية، تحقيق: د. عبد الحليم محمود و د. محمود بن الشريف، القاهرة، مصر، دار المعارف.
- مسلم، ابن الحجاج، (بدون تاريخ)، المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، تحقيق، محمد فؤاد عبد الباقي، بيروت، لبنان، دار إحياء التراث العربي.
- ابن منظور(بدون تاريخ)، لسان العرب، القاهرة، مصر، دار المعارف.
- دکتور.أبوموسى، محمد محمد(1426ه-2005م)، مراجعات في أصول الدرس البلاغي، ط1، القاهرة، مصر، مکتبة وهبة.
- النشار، علي سامي، (1404ه-1984م)، مناهجالبحثعندمفکريالإسلام، ط3، بيروت، لبنان، دار النهضة العربية، بيروت.
- الهجويري، أبو الحسن، (1424هـ – 2004م)، کشف المحجوب، ترجمة ودراسة وتعليق د. إسعاد عبد الهادي قنديل، القاهرة، مصر، المجلس الأعلى للشئون الإسلامية. 
- الهروي، على، (بدون تاريخ)، رشحات عين االحياة، ترجمة الشيخ محمد مراد القزاني، بيروت، لبنان، دار صادر.
- يسري، محمد، (2006)طريقالهداية، ط2، حقوق الطبع محفوظة للمؤلف.  
 
ثالثا: الرسائل العلمية والبحوث:
- عمران، رشيد، (2016م-2017م)، التأويل وانتاج الدلالة في النص الصوفي ابن عربي نموذجًا، (اطروحة دکتوراه)، الجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، جامعة باتنة. 
- غلاب، محمد، (1969 م)، المعرفة عند محيي الدين بن عربي، الکتاب التذکاري، القاهرة، مصر، دار الکاتب العربي، ص183-206.